Annons

Proffsfoto

Artiklar > Profoto anklagar Godox för patentintrång

Profoto anklagar Godox för patentintrång

Profotos VD Anders Hedebark är beredd att ta till rättsliga åtgärder för att stoppa Godox V1 som har stora likheter med Profoto A1 (som syns i bilden).

 

Sedan blixten Godox V1 presenterades på Photokina i höstas har Profoto försökt övertyga Godox om att inte lansera blixten på marknaden. Nu hotar de med att stämma Godox för patentintrång för att få stopp på blixten.

Som vi skrev nyligen har Godox V1 stora likheter med Profoto A1 som lanserades 2017. Båda har runt blixthuvud med en fresnellins, magnetfäste för ljusformare och led-inställningsljus.

– Vi pratade med Godox på Photokina i höstas och har kommunicerat med dem sedan dess. Det är extremt osnyggt att kopiera rakt av, säger Anders Hedebark, VD för Profoto.

Handlare, tillverkare, uthyrare och importörer riskerar att stämda om de marknadsför Godox V1.

Godox V1 och Profoto A1

Profoto A1 tog 4 år att utveckla. Profoto har väntande patent som för det runda magnetfästet för tillbehör och led-belysningen. Det rör sig totalt om sju patent för konstruktionen och sju mönsterskydd för designen.

Vi lägger ner mycket tid och pengar på utveckling och kommer att skydda våra investeringar. Vi har konstruerat ett ljushuvud som ger ett snyggt ljus till skillnad mot andra tillverkare som optimerat exponeringen inom bildytan. Förutom marknadsföring så lägger vi även resurser på att utveckla marknaden. Vi har inte bara krattat manegen för Godox, utan plogat och asfalterat och putsat med tandborste så att det är friktionsfritt för dem, säger Anders Hedebark med eftertryck.

Profoto investerar 10 procent av sin försäljning i produktutveckling. Anders Hedebark påpekar att det är få tillverkande företag som når denna nivå.

– Detta är en viktig principfråga. Det har hänt förr att vi blivit kopierade och då har vi ibland agerat och ibland låtit det vara, men vi har aldrig sett en så flagrant kopiering förut. Vi är ett svenskt bolag som anställer svenska ingenjörer. Det känns som vi har en skyldighet att agera, säger Anders Hedebark.

Profoto håller på att etablera ett kontor i Kina som bland annat kommer att bevaka vad som händer i den kinesiska fotobranschen.

Under 2018 fick Zeiss stoppat försäljningen i Europa av två mSamyang XP-objektiv på grund av patentintrång.

Fakta om Profoto

Profoto startade i Sverige 1968 och visade då upp sitt första blixtaggregat Pro-1 på Photokina-mässan i Köln. Företaget har vuxit gradvis fram till 2013 då lanseringen av den batteridrivna blixten Profoto B1 gjorde att omsättningen ökade snabbt från 250 miljoner kronor till 700 miljoner idag. 10 procent av försäljningen investeras i produktutveckling och gör att Profoto kunnat öka sin utvecklingstakt under senare år. Den senaste produkten är den kompakta batteridrivna studioblixten Profoto B10. VD Anders Hedeback har arbetat på Profoto i 22 år och jobbade dessförinnan på Hasselblad.



Publicerad 2019-03-14.

Fotosidan produktdatabas


Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation

44 Kommentarer

Jan Olof Härnström 2019-03-14 10:04  
Som svensk så hoppas jag att Profoto vinner den rättsliga tvisten.
Men den kinesiska jätten Glufsglufs roffar nog åt sig det mesta.
Jag har bytt ut mina Canonblixtar mot en Godox-utrustning för att de är billiga och bra.
Profotos grejor har högsta kvalitet för professionell verksamhet men de är dyra.
JoakimOlsson 2019-03-14 11:04
Varför hoppas du det? Hur är det bra för konsumenten med en massa fåniga patent som runt blixthuvud och magnetfäste. Båda har väl funnits i andra former tidigare.
Finns det något relevant patent de brutit så OK. Annars tycker jag Profoto bör kunna leva på bättre produkter (om de nu är det) istället för att stänga ute konkurrens mha fåniga patent.
Om något är det väl Profoto som är "glufsglufs". Förstår inte vad tillverkningslandet har med saken att göra.
acke 2019-03-14 12:35
Jodå, det är fullt möjligt (och ganska vanligt) att patentera "gamla idéer" för nya tillämpningar. Inget konstigt i det. Det ingår inte i patentverkens uppgift att bedöma idéernas fånighet.
Lars Arned 2019-03-14 12:49
”Patent är ett skydd för en ny, teknisk lösning på ett problem. Ett patent ger ensamrätt till att kommersiellt utnyttja en uppfinning. Det innebär att ingen annan får använda uppfinningen genom att tillverka, sälja eller importera den, utan patenthavarens tillstånd.”
Citat från PRV.

Om ett företag, eller privatperson, har lagt ner forskning (och därmed mycket pengar) för att lösa ett tekniskt problem så vill man naturligtvis inte att andra skall kopiera produkten. Skulle det vara fritt fram att kopiera produkten skulle de som skapat produkten snart gå i konkurs.

Konkurrens är bra om en tillverkare tar fram en produkt som löser ett annat problem eller utvecklar produkten.

Profoto har c:a 60 anställda i Sverige som bla forskar och utvecklar produkterna. Om andra företag kopierar de resultat profoto kommit fram till betyder det att forskningen är bortkastade pengar. Det i sin tur betyder att profoto inte kan ha lika många anställda längre.
Ja, patent är bra.

På vilket sätt är Profoto ”glufs-glufs”?
JoakimOlsson 2019-03-14 15:18
Ulf Ackelid & Lars Arned har jag skrivit något annat?
Det jag skrev var att det är fåningt och inte gynnar konsumenten om de enda "intrången" är ett runt huvud och magnetfäste - vilket man väl knappast kan anse vara en innovation då det finns i blixtsammanhang sedan tidigare?
Om ProFoto ska stämma företag på pengar pga idéer de själva snott så tycker jag de är glufsglufs ja.
Tycker ni verkligen själva att det är bra? Eller handlar det bara om att det ena företaget är från Sverige och att det andra är från Kina?
(Som jag även skrev så tycker jag de gör rätt OM det handlar om andra tekniska innovationer som blivit kopierade.)
Svar från froderberg 2019-03-14 18:34
Det har inte funnits någon blixt med fast fresnellins tidigare. Magnetfästet är också nytt. Det som funnits är blixtar med en rundreflektor och som man kan fästa en diffusionsskiva längst fram på, det är en himla skillnad.
PMD 2019-03-14 20:12
@Ulf: Det är helt riktigt att det inte ingår i patentverkens uppgift att bedöma idéernas fånighet, men den som lyckas registrera ett fånigt patent kan inte vara så säker på att det håller i en domstol.
acke 2019-03-14 20:49
Javisst är det så. Patentvärlden kryllar av ”fåniga” patent som har inget eller mycket begränsat värde.
Huruvida Profotos patent är fånigt kan jag inte bedöma eftersom jag inte har läst det. Man kan inte utgå från att ett patent är fånigt baserat på en ytlig artikel på FS.
JoakimOlsson 2019-03-15 08:23
Magmod har magnetfäste. Så också godox för AD200.
apersson850 2019-03-15 12:04
Nja, i viss mån ingår de ju i patentverkens arbete att bedöma fånighetsgraden. Åtminstone såtillvida att det krävs en viss verkshöjd för att bevilja ett patent.
Dessutom finns det ju en oppositionstid, under vilken vem som helst, som har intresse för det, kan opponera sig mot patentet. Man kan klaga på att texten i patentansökan inte tillräckligt väl beskriver uppfinningen, man kan klaga på att den alltför mycket liknar något som redan är uppfunnet (det behöver inte finnas patent på det, det räcker att det är allmänt känt), att det sökta patentet tillför för lite till redan befintliga konstruktioner eller att det är trivialt för en tekniker, som känner till branschen, att komma fram till samma sak som uppfinningen.

Ett exempel, som förmodligen aldrig förekommit: Någon kommer på att man kan skapa en penna genom att stoppa in ett grafitstift i ett rör av trä. Gick säkert att patentera, när det hände en gång i tiden. Sen kommer någon på att man kan måla träet, för att pennan ska se finare ut. Lär inte gå att patentera, för det är alltför uppenbart. Sen kommer någon på att man kan ha stiften lösa inuti en mer avancerad penna, där man matar fram stift efterhand, så man slipper vässa pennan. Läge för patenterbarhet igen.
acke 2019-03-15 12:37
Det jag försöker säga är att man inte kan uttala sig om eventuell fånighet utifrån Magnus' artikel ovan. Det framgår bara att Profoto har ansökt om sju patent och sju mönsterskydd på produkten. Den som vill bedöma fånigheten måste först läsa dokumenten.

Jag vidhåller att patent aldrig bedöms med avseende på fånighet. Jag har själv varit inblandad i ett antal patentansökningar. Vissa har godkänts och andra inte. Ett vanligt skäl till underkännande är att det finns prior art. Men den patentgranskare som skulle avslå en ansökan med motiveringen "Fånigt!" blir inte långvarig på sitt jobb. Det kan jag lova. :-D
iSolen.se 2019-03-15 13:59
Deras chans att vinna målet är varumärkeskyddad design, inte teknikdetaljer eftersom ingen del är ny. Kombinationen kan de möjligen ha framgång med.

Den som gjorde första speedlighten borde haft större chans att skydda sin design.
apersson850 2019-03-15 16:34
Jo, jag har varit patentansvarig på en utvecklingsavdelning på ett företag som hade 2000 anställda, så jag har också sett ett och annat.
Det faller tillbaka på vad man lägger för värde i ordet "fånigt".
PMD 2019-03-15 17:21
En patentansökan brukar gå ut på att visa på nya sätt att få tekniska detaljer att fungera ihop. De enskilda detaljerna behöver inte vara nya.
P.G.A. 2019-03-14 10:40  
Hasselblad D-flash 40... som en grund eller
Svar från froderberg 2019-03-14 10:57
Hasselblad D-flash 40 är en ommärkt Quantum-blixt som har ett bart blixthuvud och en öppen reflektor, precis som de flesta studioblixtar. Det ovanliga med Profoto A1 är att den har en fresnellins och ett ringformat magnetfäste för tillbehör.
hbengtsson 2019-03-14 12:46  
Ptja. Är det ett patentbrott så är det och då BÖR Profoto ha sitt på det torra. Men när dom börjar med halvmartyriga kommentarer om allt dom lagt ner i utveckling, krattat och dukat upp för andra så låter det inte så bra. Detta gäller nog all form av utveckling.

Sedan så tror jag Profotos investeringar ändå ger utdelning. Jag är ganska säker på att deras blixt ger ett betydligt bättre ljus tack vare materialval och finish. Och inte minst gedigen kunskap och bakgrund. Vidare så lär kvalitén vara bättre och som yrkesfotograf borde valet vara ganska lätt.

För om det bara handlar om formen så borde dom väl insett att fler skulle ta efter ungefär samma dag som pressreleasen.
acke 2019-03-14 13:21
Det finns inget martyrskap i Profotos agerande. Teknikutveckling är kostsamt och tidskrävande. Klart man inte vill att andra ska parasitera på detta.
apersson850 2019-03-14 16:27
Det handlar tydligen inte bara om patentintrång, utan även om intrång på mönsterskyddade delar av blixten. Och ja, man kan alltså skydda ett visst utseende, om man gör det innan någon annan har gjort en likadan.
Det är samma med patent. Den tekniska lösningen måste vara tidigare okänd för allmänheten (själv har man ju vetat om den ett tag, när man utvecklat den) och så måste den ha så kallad verkshöjd. Den måste allså vara en tillräcklig förbättring av något annat, för att det ska "vara lönt" att patentera den. Vad detta är avgörs från fall till fall.
Att konstruera den första fyrväxlade växellådan, när det bara finns treväxlade, kanske inte anses ha verkshöjd nog, då en tekniker som vet hur man gör en treväxlad kan förväntas inse hur man sätter i två hjul till och får en fyrväxlad. Men att gå vidare till en automatisk växellåda är definitivt patenterbart.
För att nu ta ett exempel bland sånt som redan är uppfunnet.

Deras uttalande om den krattade manegen är säkert för att få även de som inte sysslar med produktutveckling till vardags att förstå vad det handlar om. Eller förhoppningsvis förstå.
Joakim Sundberg 2019-03-14 17:56  
Ofattbart att folk som lever på eller för sin kreativitet inte begriper att företag som Profoto vill skydda sin idé.
hbengtsson 2019-03-14 22:00
Klart man förstår att dom vill det. Men här handlar det om rättigheter. Har dom skyddat designen/tekniken så skall Godox agera därefter.

Oavsett så tror jag fortfarande att Profotos blixt är överlägsen av flera anledningar och bör inte vara oroliga i långa loppet.
PMD 2019-03-15 12:57
Det är, som nästan alltid, en pris/prestanda-fråga. Om Godoxblixten har 90% av Profotoblixtens kvalitet men är hälften så dyr så vinner nog Godox i längden.
(Siffrorna är tagna ur luften för att illustrera principen).
iSolen.se 2019-03-15 18:14
Godox 360 levererar mångdubbelt mer ljus per krona än de flesta man jämför med, och mer än de flesta även om du inte räknar per krona.
Joakim Sundberg 2019-03-16 22:04
Genant agerande är det från Kineserna och att profotos priser är högre är inte konstigare än att Rolling Stones får mer betalt än sina coverband.
Jan Olof Härnström 2019-03-14 18:50  
Om det i bilden ovan är endast den handhållna blixten som är ljuskällan mot ansiktet så ser det bra ut. Fresnellinsen gör ett bra jobb jämfört med en vanlig speedlite.
Svar från froderberg 2019-03-14 18:53
Ja, det är bara fresnellinsen rakt på utan vidvinkelskiva.
Jan Olof Härnström 2019-03-14 18:57
Då är det väl du Magnus som är fotografen antar jag.
I vilket fall som helst så håller jag tummarna för Profoto i det här ärendet.
Svar från froderberg 2019-03-17 21:24
Ja, det är jag som plåtat.

Merläsning

ANNONS